De virtuele vrijwilligers

Nederlandse goede doelen doen het goed op internet. Met betaalbare online campagnes kunnen ook kleine organisaties geld en virtuele medewerkers werven.

Liefdadigheidsorganisaties zoeken op internet naar nieuwe manieren om geld in te zamelen en mensen te bereiken. Amnesty International maakt bijvoorbeeld vaak gebruik van muziekdownloads om geld in te zamelen en mensen bewust te maken van schendingen van de mensenrechten. Voor een campagne over geweld tegen vrouwen in Mexico vroeg de organisatie de Mexicaanse band Jaguares een liedje op te nemen. De song, een cover van Gimme Some Truth van John Lennon, is voor 1,50 euro via de site van Amnesty Make Some Noise te downloaden.

Het liedje is erg populair onder Mexicanen en zorgt voor veel extra steunbetuigingen voor de vrouwenrechtencampagne. Muziekcampagnes blijken goed aan te slaan bij jongeren, zegt manager Stephanie Newman van Amnesty in een artikel van Reuters. „Het is erg voordelig. De kosten zijn goed op te brengen voor non-profit organisaties en internet is voor het publiek toegankelijker.”

Marketingmanager Ellen Kooij van WarChild Nederland beaamt dat. ,,Onze nieuwste campagne speelt zich alleen online af. Via banners op sites zoeken we 10.000 vrijwilligers voor WarChild. Mensen kunnen zich opgeven op werkenbijwarchild.nl. Ze kunnen een donatie doen in de vorm van een bedrag dat gelijk staat aan één uur salaris en een arbeidscontract tekenen.” Het is niet de bedoeling dat de nieuwe vrijwilligers ergens naartoe gaan om te werken. Vrijwilliger zijn bij War Child is vooral een virtuele activiteit, legt Kooij uit. ,,De vrijwilligers kunnen lid worden van het sociale netwerk Hyves. Daar kunnen ze andere vrijwilligers ontmoeten en informatie bekijken over projecten van WarChild.”

Inmiddels hebben zich al tweeduizend vrijwilligers bij Hyves geregistreerd. ,,De virtuele vrijwilligerscampagne speelt in op een behoefte die leeft onder jonge mensen”, zegt Kooij. ,,Mensen van 25 tot 45 jaar willen niet alleen geld geven, ze willen ook persoonlijk betrokken zijn bij een organisatie. Tegelijkertijd hebben ze het druk met studie, werk en hun gezin. Via internet blijven ze op de hoogte van het werk van War Child en de evenementen die we organiseren.”

Ook Bouw Mee, de nieuwe campagne van Habitat for Humanity, is gebaseerd op online activiteiten. Na een donatie van 1.250 euro krijgen deelnemers een virtueel huis op de site van Bouw Mee en bouwt Habitat namens hen een echt huis in Baseco op de Filippijnen. „Internet is een goed medium voor Habitat for Humanity”, zegt Ewald Verhoog van campagnemanagementbureau Canicas. Verhoog bedacht het concept van Bouw Mee. ,,Habitat is niet zo bekend bij het grote publiek. Via internet hebben we de kans om veel mensen aan te spreken.”

Hij gelooft in het ‘virale effect’ van internetcampagnes. „Als mensen iets leuks op internet tegenkomen, willen ze dat graag delen. Ze sturen de link door naar vrienden en collega’s. Als campagnemaker kun je het ze makkelijker maken door een ‘mail a friend’-functie toe te voegen.”

Games zijn een goede manier om de jongste doelgroep te bereiken. Campagnes voor kinderen en jongeren zijn vaak meer gericht op bewustwording dan op doneren. Een online spel met een ideële boodschap is een goed middel om inzicht te verwerven in milieuproblemen en de gevolgen van honger en burgeroorlog.

Elk jaar komen er miljoenen haaien om in vissersnetten. Het Wereld Natuur Fonds wil de haai behouden en heeft het spel ‘Red de haai… uit het net!’ laten ontwikkelen. Op de WNF-site kunnen kinderen het spel spelen. Ze moeten een virtueel eiland maken en zorgen dat de haai daar gelukkig blijft. Hij heeft voedsel, een schone zee en veilige netten nodig.

Muziekzender MTV en sportbedrijf Reebok maakten samen het spel Darfur is Dying, dat zich afspeelt in een Soedanees vluchtelingenkamp. De speler is een vluchteling die wordt bedreigd door vijandelijke milities en besmettelijke ziektes. Al snel blijkt zelfs water halen heel gevaarlijk.

In 2003 gaven Nederlanders 5,2 miljard euro aan goede doelen. 4,4 procent van de mensen die in 2003 geld hebben gegeven deden dat via het internet en 12 procent via een televisieactie.

Nederlanders gaven het meest aan kerken en levenbeschouwelijke doelen (1,2 miljard euro). Daarna volgen sport en recreatie (930 miljoen), cultuur (619 miljoen) en gezondheidsprojecten (601 miljoen).

Google heeft een programma voor goede doelen waarbij het gratis ‘adwords’ ter beschikking stelt. Zo mag de Nederlandse afdeling van Unicef voor duizend dollar per dag aan trefwoorden plaatsen.

Wie bijvoorbeeld ‘kinderhulp’ intikt bij Google ziet rechts een gesponsorde link van Unicef verschijnen. Zodra de link wordt aangeklikt, gaat er iets af van het dagbudget van Unicef.

Marie-José Klaver

Geschreven voor NRC Handelsblad. Gepubliceerd op16 mei 2006.

Creative Commons Licentie
Dit artikel van Marie-José Klaver is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie.

Dit artikel is geplaatst in samenwerken en getagged met , . Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.