Speuren naar verzameling via wiki

Van theelabeltjes tot eerste drukken van de boeken van Arendsoog: de online catalogus Catawiki brengt verzamelingen bij elkaar en vervangt de hopeloos gedateerde catalogi.

De wereld van verzamelaars is nog steeds erg ouderwets. Verzamelaars zijn afhankelijk van papieren lijstjes en catalogi die onregelmatig verschijnen en die vaak niet compleet zijn. Dat moet anders kunnen, dachten René Schoenmakers (38) en Marco Jansen (38). Daarom hebben de twee internetdeskundigen en verzamelaars de site Catawiki.nl, een webcatalogus voor verzamelaars, ontwikkeld.

Catawiki, dat onlangs werd gelanceerd, werkt net als de online encyclopedie Wikipedia. Iedereen kan de site zelf aanvullen. Daarnaast kunnen verzamelaars een persoonlijk profiel aanmaken en hun eigen verzameling invoeren. Verzamelaars kunnen ook een digitale zoeklijst aanmaken en een webwinkel openen.

Via de webshops en de zoeklijsten kunnen vraag en aanbod automatisch gekoppeld worden, vertelt René Schoenmakers. Hij is oprichter en mede-eigenaar geweest van de internetbedrijven The Missing Link Company en Wisdom. Schoenmakers heeft zijn aandeel in de bedrijven verkocht en het geld gebruikt om Catawiki te financieren. De ondernemer en stripverzamelaar vindt het geen groot risico om een nieuw bedrijf te beginnen tijdens de kredietcrisis. We hebben wat kapitaal achter de hand. We hoeven niet meteen winst te maken.

Het gebruik van Catawiki is gratis. De oprichters willen uiteindelijk geld verdienen met het aanbieden van diensten zoals verzekeringen voor verzamelingen.

Schoenmakers is ervan overtuigd dat Catawiki een succes wordt. Er zijn twee miljoen serieuze verzamelaars in Nederland. Mensen verzamelen van alles, van theelabeltjes tot eerste drukken van de boeken van Arendsoog. De papieren catalogi verschijnen onregelmatig en zijn vaak incompleet en subjectief. Het komt voor dat de maker van een catalogus de objecten die hij zoekt laag waardeert en te hoge prijzen rekent voor de delen van zijn verzameling die hij wil verkopen, vertelt Schoenmakers. Wij bieden transparantie. In Catawiki zorgen beheerders, experts op hun verzamelgebied, ervoor dat informatie klopt en prijzen reëel zijn.

Sites als eBay en Marktplaats ziet Schoenmakers niet als concurrenten. Je kunt er wel spullen kopen, maar ze hebben geen geheugen. Verzamelaars willen een overzicht van wat er bestaat.

De proefsite van Catawiki voor stripverzamelaars, die al enkele maanden actief is, toont aan dat er veel belangstelling is, zegt Schoenmakers. De stripverzamelaarssite één miljoen pageviews per maand. De catalogus bestaat uit 120.000 titels en 100 stripverzamelaars hebben een webshop geopend.

Ook echte winkels hebben belangstelling voor Catawiki. Zo hebben de stripwinkels Go Joker uit Amsterdam en Pellucidar uit Groningen een webshop op de verzamelsite geopend. Schoenmakers: Ook voor hen zijn de shops gratis. Het gaat ons om er dat zij meehelpen de catalogus te completeren. Want dat maakt de site pas echt aantrekkelijk.

Sinds Catawiki voor alle verzamelaars open is, trekt de site 2.000 unieke bezoekers en 50.000 pageviews per dag. We zien dat de site intensief gebruikt wordt. Mensen vragen 20 tot 25 paginas op.

Het netwerkmodel van de site maakt Catawiki aantrekkelijk voor gebruikers, denkt Schoenmakers. Je kunt een profiel aanmaken en laten zien wie je bent en wat je verzamelt. Verzamelaars kunnen via een widget hun verzamelingen en webshops ook op andere sites, bijvoorbeeld weblogs of Hyves, tonen. Een widget is een klein programma waarmee je de inhoud van een site op andere sites kunt laten zien. Op zijn Verzamelweblog toont multiverzamelaar Eric Toonen via de Catawiki-widget zijn verzamelingen zakrekenmachines, Matchbox-autos en Westraven keramiek. Zijn Tonka-verzameling verschijnt direct als webshop via de widget. Geïnteresseerden kunnen de auto’s direct kopen.

Het netwerken beperkt zich niet tot internet. Via Catawiki ontmoeten mensen elkaar ook in het echt, vertelt Schoenmakers. De eerste Catawiki stripverzamelaarsbijeenkomst is al geweest.

Marie-José Klaver

Geschreven voor NRC Handelsblad. Gepubliceerd op 12 december 2008.

Creative Commons Licentie
Dit artikel van Marie-José Klaver is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 3.0 Unported licentie.

Dit artikel is geplaatst in ontsluiting, wiki en getagged met , . Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.